A 2019 ÉVI JEGYÁRAK ÉS FOGÁSI KORLÁTOZÁSOK INDOKLÁSA
1. Gazdasági indok.
Tudomásul kell vennünk, hogy a horgászati tevékenység fenntartása ugyanolyan gazdasági tevékenység, mint a termelő-szolgáltató vállalkozások tevékenysége. Ugyanúgy kell adóznunk, ÁFÁ-t fizetnünk, bérjárulékokat fizetnünk, mint a vállalkozásoknak.
Az RDHSZ teljes vertikumú haltermelési rendszerrel rendelkezik. A saját haltermelés fenntartásának indoklása az RDHSZ honlapján olvasható.
A 2000 hektár vízterület őrzését 13 halászati őr látja el. A vízterület nagysága és tagoltsága a hivatásos halászati őri szolgálat mellett társadalmi halőrök és a rendőri szervek tevékenységét is igényli.
Szövetségünk küldöttgyűlése elfogadta az inflációnak megfelelő évenkénti jegyáremelést. Azonban az infláció mértékét tevékenységünkre vonatkozóan nem az országos statisztika mutatja, hanem a speciális haltermelési, halőrzési és egyéb tevékenység növekvő költségigénye. Ez a ráta már két számjegyű, hiszen a takarmány, a vízdíj, a bérek és járulékok, tápok, fertőtlenítőszerek, a gyógyszerek és az egyéb kiadások költsége drasztikusan nő.
A Magyar Horgász Mozgalom struktúrája megváltozott. A megnövekedett és szigorúan megkövetelt adminisztratív tevékenység, a hozzá tartozó informatikai és bér igény jelentős többlet költséget jelent (jelentések, statisztikák, jegyértékesítés, stb.)
Horgászaink a befizetéseikért horgászati lehetőséget kapnak egy szép és intenzíven telepített vízterületen. Ma már a nagyhal-fogás élményének megszerzése minden horgászunk számára elérhető. A halat megenni is szeretjük, és nevesített cél hogy a horgász és családja friss halat fogyasszon egészségére és örömére. A horgászjegy ára a horgászati lehetőség ellenértéke és nem a hal ára. Ennek ellenére a kifogható halak értéke többszörösen meghaladja a jegyárat és emellett idegen halfajból (pl. ezüstkárász, törpeharcsa stb.) korlátlanul foghatnak horgászaink.
2. Illeszkedés az országos rendszerbe.
Az RDHSZ 2019 évi jegyárai alacsonyabbak, mint a nagyságrendben hozzánk hasonlítható területi szövetségek 2018 évi jegyárai, Megjegyezzük, hogy a kisebb vízterületek jegyárai általában jelentősen magasabbak, valamint fogási korlátozásaik is szigorúbbak.
Amennyiben fenntartjuk az országosan alacsony jegyárat, és a létszám növekedését tűzzük ki elsődleges célként (ami az egyesületeinknek alapvető igénye) abban az esetben a haltermelésünket és halőrzésünket is szükséges lenne növelni. Sajnos a növekedést a termelési rendszer korlátai, valamin a hal ÁFA csökkenés ellenére bekövetkezett jelentős áremelkedése korlátozza.
3. Az elektronikus jegyértékesítés bevezetése.
Az elektronikus jegyértékesítés már működik, bevezetése általánosan tervezett a teljes magyar jegyforgalmazásra. Ez azt jelenti, hogy meg kell fizetnünk a kötelezően előírt jegyforgalmazási jutalékot, ami természetesen csökkenti a bevételeinket. Egyesületeink változatlanul igénylik és elvárják a felnőtt területei jegyek után járó, már megszokott 1000 Ft visszatérítést. 2019-től az online jegyforgalmazásra is szerződő Egyesületek 1500.-Ft-ot kapnak az eladott jegyek után.
4. A fejlesztés kényszere.
A szövetség valamennyi tevékenysége ingatlan és/vagy eszközigényes.
Haltermelésünk szinten tartása tavaink állapotának szinten tartását, a termelési eszközök pótlását (gépek, csónakok, hálók, stb.), a vízutánpótlási rendszer fejlesztését (vízbehozatal a Nagy Dunáról/20 M Ft.), a szivattyúk cseréjét és folyamatos javítását, az elektromos hálózat karbantartását, a termelő terület utjainak javítását, a szállító eszközök bővítését és cseréjét jelenti. A haltermelés mezőgazdasági tevékenység, vannak jó és rossz évek. Számunkra szerencsés, hogy évek óta nem volt pusztító árvíz (25-50 MFt. kártétellel!), ezért fejleszteni tudtunk. Egy rossz év nullázhatja eddigi eredményeinket, ezért a lehetőséget kihasználva akkor kell fejlesztenünk, amikor rendelkezésre áll a forrás.
A halőrzési tevékenység minőségét országos követelmények írják elő és központilag ellenőrzik. A halőrök képzése (halászati őri vizsga, rendészeti vizsga, környezetvédelmi vizsga, szolgálati kishajó-vezetői vizsga) igen költséges. Ruházatuk szintén jogszabályokban előírt. Felszerelésük kötelezően fejlesztendő (3 db, terepjáró, 4 db, terepjáró motorkerékpár, csónakok és csónakmotorok, éjjellátó készülékek, hő-kamerák, telefonok stb.). Kötelező a téli-nyári védőital.
Központi adminisztrációnk feladatai drasztikusan megnőttek (jegyértékesítés, vizsgáztatás, egyesületi kapcsolattartás, kommunikáció (honlap, fórum, face-book, kiadványok), gyermektáborok és rendezvények, szövetségi rendezvények).
Nagyon jelentős tétel lett a MOHOSZ adatszolgáltatás, az előírt minimum feltételek betartásával. Informatikai rendszerünket fejleszteni szükséges.
5. Szolgáltatások fejlesztése
A Rózsa Sziget fenntartása és a Makádi Ezüst Part működtetése horgászaink igénye, hiszen nem minden horgászunk rendelkezik parti ingatlannal. Fenntartásuk jelentős terhet jelent (pl. a Rózsa sziget 2018 évi fenntartási költsége 10 MFt.)
6. Környezetvédelmi tevékenység
A gondjainkra bízott vízterület, az RSD és mellékvizei ökológiai állapota nem megfelelő. 2018 évben 5557 kg haldögöt gyűjtött be a szövetség és küldött megsemmisítésre (költsége több mint 1 MFt.) Az RSD-ben a téli hónapokat követő időszakban (április, május) a vízhőmérséklet emelkedésével az elpusztult és az iszapban elfekvő, elsősorban nagy testű halakat a bélgázok felszínre hozzák. Összegyűjtésük, elszállíttatásuk jelentős kiadással jár. Az ebből származó kár halhús értékben 2016-ban 9 millió Ft, 2017-ben 8 millió Ft, 2018-ban 12,5 millió Ft nagyságrendű volt. A tenyészértéket, az elmaradt szaporulat értékét ennek százszorosára becsüljük, továbbá számolhatatlanok az összegyűjtéskori, már szétoszlott és azért begyűjthetetlen kisebb testű halak tömege.
Alapszabályunknak megfelelően óvjuk a vízterület állapotát, mérjük a vízminőséget, jelentjük a vízszennyezéseket és a környezetkárosításokat. Ma rajtunk kívül ilyen odaadással és felelősséggel senki nem vigyázza szeretett vizünket. A tevékenység költsége évről évre nő, több 10 MFt nagyságrendű.
Ráckeve, 2018. 07. 11.
Dr. Molnár Pál s.k.
elnök